Budują nowy tor z Radomia do Warki. Będzie gotowy w drugiej połowie 2021 roku

2 kwietnia 2020

Na linii kolejowej z Warszawy do Radomia trwa modernizacja odcinków Czachówek – Warka i Warka – Radom. Nad Pilicą jest już gotowy nowy most, podobnie jak konstrukcje peronów oraz pierwsze kilometry drugiego toru. Pojedziemy po nim w drugiej połowie 2021 roku.

 
Przebudowa mostu nad Pilicą

Przebudowa mostu nad Pilicą (fot. PKP PLK)

  Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają komfortowe perony, łatwiejszy dostęp do kolei i atrakcyjny czas podróży. Pomiędzy Czachówkiem a Warką modernizowany jest już drugi tor. - Prace zakończono na odcinku ponad 5 km. Na pozostałych fragmentach trasy przygotowywany jest tłuczeń oraz układane są podkłady kolejowe. Na 20 km odcinku trasy z Czachówka do Warki ustawiono już słupy trakcyjne. Wkrótce rozpocznie się wywieszanie sieci. Drugim torem pomiędzy Czachówkiem a Warką pociągi mają pojechać w drugiej połowie tego roku - wymienia Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK, które jest inwestorem. Z nowych peronów przy nowym torze pasażerowie korzystają w Sułkowicach, Krężelu, Michalczewie, Gośniewicach, Warce i Chynowie. - Na peronach są ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz nowe oświetlenie. Zapewniony jest dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są pochylnie oraz ścieżki naprowadzające - dodaje Jakubowski. Jak zaznacza, wykonawca buduje perony przy drugim torze. Układane są ścianki peronowe oraz powstaje konstrukcja peronów. Lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Warka Miasto w pobliżu ul. Lotników. Jeszcze w tym roku powstaną dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 m. Nowy most nad Pilicą W ramach inwestycji przebudowany został most nad Pilicą w Warce. Stary jednotorowy rozebrano w październiku 2019 roku. W jego miejscu ustawiono dwie nowe 3-przęsłowe konstrukcje. Ich łączna waga to ponad 4800 t. Teraz pociągi pojadą po dwóch torach. Na moście położony jest już beton. Wykonywana jest ochrona antykorozyjna przęseł. - Wykonawca prowadzi też prace na odcinku z Warki do Radomia. Budowany jest drugi tor, który umożliwi uruchamianie większej liczby połączeń. Nowy tor ułożono już na odcinku ponad 11 km.  Wzmacniany jest grunt i nasypy pod budowę toru na pozostałych fragmentach trasy. Wbito już ponad połowę pali, które stabilizują grunt. Montowane są rozjazdy. Obok toru ustawiane są nowe słupy trakcyjne - wylicza Karol Jakubowski. Lepszy dostęp i nowe przystanki Pasażerowie zyskają nowoczesne perony. Powstaną one na stacji Dobieszyn oraz na sześciu przystankach: Grabów, Strzyżyna, Kruszyna, Wola Bierwiecka, Bartodzieje i Lesiów. Wszystkie dostosowane będą do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano montaż ławek i tablic informacyjnych. Na stacji w Dobieszynie oraz na przystankach w Grabowie i Strzyżynie widać już zarysy nowych, wyższych platform. Wkrótce rozpocznie się układanie płyt peronowych. W ramach inwestycji wybudowane zostaną trzy nowe przystanki, które ułatwią dostęp do kolei: Stara Wola, Radom Brzustówka i Radom Gołębiów. - Inwestycja obejmuje też budowę lub przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą bezpieczeństwo kursowania pociągów. Podobny efekt przyniosą skrzyżowania dwupoziomowe w miejscu przecięcia się torów z drogami, które usprawnią komunikację. Zmodernizowanych zostanie 19 przejazdów kolejowo-drogowych - informuje przedstawiciel PLP PLK. Po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych najszybsze pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h. Dzięki temu skróci się czas podróży ze stolicy m.in. do Radomia. Wartość przebudowy odcinków Czachówek – Warka oraz Warka – Radom to ponad 645 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska. Zakończenie wszystkich prac pomiędzy Czachówkiem i Warką przewidywane jest w czwartym kwartale 2020 roku, a pomiędzy Warką i Radomiem w drugiej połowie 2021 roku. kat, bdb  
Tags