Lotnisko w Radomiu. Firmy chcą budować płytę postojową i drogi kołowania
4 sierpnia 2020
Pięć firm jest zainteresowanych robotami przy rozbudowie radomskiego lotniska. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” ujawniło listę oferentów w dwóch przetargach, które ogłosiło w czerwcu. Wyniki tych postępowań mają być znane wkrótce.
Pierwszy z przetargów dotyczył budowy drogi kołowania i płyty postojowej. Zgłosiły się do niego Max Boegl Polska (firma ta zajmuje się obecnie przebudową pasa startowego na lotnisku), warszawski Budimex; Konsorcjum firm Drogomex i Roboz z Pruszkowa i Mińska Mazowieckiego, gdańska Korporacja Budowlana Doraco oraz Strabag z siedzibą w Pruszkowie. Oferenci za inwestycje po wschodniej stronie lotniska zaproponowali ceny od 25,5 do 48,3 mln zł, przy czym najdroższą Max Boegl. Budżet PPL zakłada za ten etap jedynie 22,4 mln zł.
Przypomnijmy: droga kołowania i płyta postojowa będzie się składać z dziewięciu miejsc postojowych dla samolotów kodu C, czyli maszyn takich jak średniej wielkości Airbus A321neo czy Boeing 737 MAX, a także dwóch samolotów kodu E, czyli, na przykład, Dreamlinerów.
Równocześnie postępowanie dotyczyło budowy płyty o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie dwóch samolotów kodu C lub jednego samolotu kodu E, a także układu dróg kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędnych instalacji odwodnieniowych, energetycznych, teletechnicznych i innych. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w ramach tego zadania przekracza 170 tys. m kw.
Przetarg na budowę dróg kołowania po wschodniej części lotniska obejmował z kolei wykonanie drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędne instalacje energetyczne, teletechniczne i odwodnieniowe wraz z budową zbiorników retencyjnych oraz przepompowni. Zrealizowanie tego zadania będzie wymagało przebudowy infrastruktury miejskiej, w tym zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w tym etapie wynosi około 39 tys. m kw.
„Kiss and fly”, czyli całuj i leć
Kolejny z przetargów obejmował budowę obiektów kubaturowych, czyli budynków niezbędnych do funkcjonowania lotniska (poza terminalem), w szczególności Budynku Administracyjnego Służb Lotniskowych oraz hali garażowej z magazynami, a także dostosowanie istniejących obiektów kontenerowych do przejęcia funkcji budynku socjalnego (Agentów Obsługi Naziemnej) i służb utrzymania lotniska.
Następne postępowanie dotyczyło układu drogowego i budowy infrastruktury drogowej, umożliwiającej dojazd do portu lotniczego poprzez wjazd główny od ulicy Lubelskiej oraz pomocniczy (techniczny) z al. Wojska Polskiego, a także wewnętrznego układu komunikacyjnego po stronie landsid (ogólnie dostępnej), wydzieleniem miejsc zatrzymania „kiss and fly” ("całuj i leć") przed terminalem, parkingów, miejsc zatrzymania shuttle bus oraz autobusów miejskich, budynków bram wjazdowych do trefy zastrzeżonej, drogi patrolowej po stronie airside (części lotniska dostępnej po odprawie). W tym przypadku prace mają zostać zrealizowane w czwartym kwartale 2021 roku.
Max Boegl zaproponował również najwyższą cenę za budowę inwestycji po zachodniej stronie lotniska, żądając 245 mln zł. 140,8 mln zł oczekuje natomiast warszawski Budimex. Czterej oferenci są gotowi wykonać zadanie w 22 miesiące, a jeden nawet w czternaście. PPL wygospodarowało na ten etap 218,6 mln zł.
W grudniu PPL zapowiada przetarg na budowę parkingów, dróg dojazdowych do urządzeń systemu naprowadzania samolotów ILS, a także wskaźników wiatru. Obiekty mają być gotowe we wrześniu przyszłego roku. Także w grudniu ogłoszony zostanie przetarg na budowę masztu Tetra, który będzie gotowy w przyszłym roku oraz postępowanie na zainstalowanie świateł. Inwestycja ma być zrealizowana w maju 2022 roku.
Urządzenia lotniskowe mają być gotowe na przyjęcie wielkich samolotów cywilnych w czerwcu 2022 roku, natomiast całe lotnisko uruchomione jesienią tego samego roku.
bdb, kat