Nikt nie chce przebudować ulicy Warszawskiej. W przetargu nie wpłynęła ani jedna oferta
W Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji w Radomiu zaskoczenie: ani jedna oferta nie wpłynęła w przetargu na przebudowę ulicy Warszawskiej od ronda Narodowych Sił Zbrojnych do granic miasta. – Analizujemy, dlaczego tak się stało – mówi rzecznik firmy Dawid Puton.
Jak pisaliśmy, przetarg na gruntowną modernizację ulicy w formule "projektuj i buduj" MZDiK ogłosił 13 maja. Ale termin przyjmowania ofert przesuwano dwukrotnie. Dzisiejszy był już zatem trzecim, kiedy planowano otworzyć koperty od zainteresowanych firm. - Ale nie zrobiliśmy tego, bo nie wpłynęła ani jedna oferta. Zastanawiamy się, jaka jest tego przyczyna - przyznaje Dawid Puton, rzecznik MZDiK.
Zagadkowy przetarg
Miasto pozyskało na realizację tej inwestycji drogowej 76 mln zł z rządowego programu Polski Ład. - To jest pierwszy przetarg z Polskiego Ładu. I jest dla nas zagadką, bo dzisiaj rynek budowlany, także ten jeśli chodzi o drogi, jest bardzo niestabilny. Zasady Polskiego Ładu są takie, że wykonawca musi w części roboty kredytować, więc rzeczywiście liczymy się z tym, że na początku będziemy mieli bardzo dużo pytań, a potem, że oferty będą mieścić się w granicach naszych możliwości finansowych - mówił tuż przed ogłoszeniem przetargu wiceprezydent Mateusz Tyczyński. Dodał że jeśli oferty będą droższe, miasto jest gotowe do modyfikacji koncepcji.
Zakładano, że pełna dokumentacja wraz z pozwoleniem na budowę powinna być gotowa do końca przyszłego roku, a sama przebudowa będzie prowadzona w latach 2024-2025.
Sygnalizacje i rondo
O tym, jak miała wyglądać ta koncepcja mogli także wypowiedzieć się w konsultacjach społecznych mieszkańcy. Ostatecznie miasto przyjęło rozwiązania, zgodnie z którymi na skrzyżowaniach z ulicami: Janiszewską, Klwatecką, Barlickiego i Kasztelańską, Witosa i Juranda oraz Grobickiego bezpieczną komunikację mają zapewniać sygnalizacje świetlne, umożliwiające kierowcom jazdę w dowolnym kierunku. Z kolei na skrzyżowaniu z ulicą Aleksandrowicza planowana jest budowa ronda z czterema wlotami. Mają też bezpieczne przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe.
- Ta ulica po przebudowie ma kompleksowo obsługiwać rozwijające się pobliskie tereny. Temu ma służyć np. przebudowa skrzyżowań z Janiszewską czy Klwatecką, z których obecnie można wyjechać tylko w prawo. Po zmianach obsługiwane będą wszystkie możliwe relacje. Ponadto na całej długości ulicy Warszawskiej powstaną drogi odbarczające obsługujące ruch lokalny, a także chodniki i drogi dla rowerów lub ciągi pieszo-rowerowe. Powstanie też odwodnienie i zostanie zamontowane nowe oświetlenie – objaśniał koncepcję wiceprezydent Tyczyński.
Koncepcja zakłada również, że wloty ulic: Trzebińskiego, Gombrowicza, Christianiego, Kurdwanów, Kudły i Malawskiego zostaną połączone z drogą odbarczającą zapewniając obsługę komunikacyjną w obu kierunkach.