Od czwartku Elektrownia dostępna dla wszystkich
Przypomnijmy: MCSW Elektrownia zostało powołane w 2005 r. m. in. w
celu eksponowania, opracowywania, przechowywania i rozbudowy tworzonej
niemal od 40 lat kolekcji sztuki, gromadzonej dotąd przez Muzeum im.
Jacka Malczewskiego, a potem przez jego oddział – Muzeum Sztuki
Współczesnej. W jej skład wchodzą też eksponaty ze zlikwidowanego w 1990
r. Biura Wystaw Artystycznych. Kolekcja obejmuje obecnie około 4,5
tys. pozycji, wzbogaca ją m.in. niemal 600 dzieł kolekcji własnej
Elektrowni. Z chwilą przekazania zbiorów Muzeum do Centrum, co - jak już
pisaliśmy - pootrwa nawet rok - radomska kolekcja obejmować będzie
niemal 5 tys. eksponatów, zyskując rangę jednej z największych o tym
profilu w Polsce.
Dzieła kilku pokoleń twqórców
Trzonem zbiorów są dzieła z dziedzin: rysunku i
malarstwa, a dopełniają je rzeźby,
grafika i fotografia. Wśród nich znajdują się reprezentatywne zestawy
dokumentujące twórczość kilku pokoleń wybitnych polskich artystów,
ilustrujące różne kierunki i nurty sztuki współczesnej, m.in. Sylwestra
Ambroziaka, Jana Berdyszaka, Jerzego Beresia, Tadeusza Brzozowskiego,
Andrzeja Dłużniewskiego, Edwarda Dwurnika, Wojciecha Fangora, Stanisława
Fijałkowskiego, Stefana Gierowskiego, Zbigniewa Gostomskiego, Zbyluta
Grzywacza, Władysława Hasiora, Łukasza Karolkiewicza, Zbysława Marka
Maciejewskiego, Jadwigi Maziarskiej, Jerzego Nowosielskiego, Erny
Rosenstein, Leszka Sobockiego, Jana Tarasina, Henryka Stażewskiego,
Zbigniewa Warpechowskiego, Andrzeja Wajdy, Jacka Waltosia, Ryszarda
Winiarskiego, Krzysztofa Zarębskiego, Rajmunda Ziemskiego. Ważną część
kolekcji zajmują artyści związani z Radomiem i regionem.
Pierwsza wystawa, pierwsza próba
W
czwartek zostanie otwarta wystawa „Specimen. Próba kolekcji” - - To
pierwsza próba prezentacji połączonych kolekcji w nowych przestrzeniach.
Jest wyborem, cząstką zbiorów i konfrontacją wybranych twórczych
osobowości, także konfrontacją z niełatwą do aranżacji przestrzenią
nowego obiektu. „Specimen. Próba kolekcji” to subiektywny, jednorazowy
wybór kuratorski, propozycja, być może bardziej sygnalizująca i
zapowiadająca szerokie poznanie zbiorów, które będzie miało charakter
cykliczny, niż podsumowująca. Inauguracyjna prezentacja kolekcji z założenia nie posiada
profilu chronologicznego, ani tematycznego, jest otwarciem, którego
liczne wątki i ścieżki będą kontynuowane i rozwijane wraz z jej
kolejnymi odsłonami i rozbudową - objaśnia Mariusz Jończy z Elektrowni.
Trochę historii
I
tu znów przypomnienie: pomysłodawcą utworzenia w Radomiu instytucji,
gdzie prezentowana byłaby powojenna, współczesna sztuka polska jest
Andrzej Wajda, który mieszkał w Radomiu w czasie wojny i tuż po niej. Od
2001 r. jest honorowym obywatelem miasta.
Chodziło o znalezienie
odpowiedniego miejsca do przechowywania i eksponowania wspomnianych juz
zbiorów Muzeum Sztuki Współczesnej. Na nową siedzibę dla kolekcji wybrano budynek starej
miejskiej elektrowni. Wcześniej właśnie na ten obiekt wskazała Kaja
Koziarska, która na łamach lokalnej prasy pokazała swoją pracę dyplomową
przygotowaną na warszawskiej ASP: projekt adaptacji budynku dawnej
elektrowni przy ul. Traugutta 53 z przeznaczeniem na centrum kultury. W
maju 2005 r. władze miasta przekazały budynek województwu, a 19 grudnia
2005 r. uchwałą sejmiku powołano Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej
Elektrownia w Radomiu.
Brak pieniędzy, problemy budowalne
Rok później w otwartym konkursie architektonicznym na koncepcję zagospodarowania obiektu wybrano projekt architekta Andrzeja Kikowskiego, ale problemy z brakiem pieniędzy sprawiły, że prace budowlane rozpoczęły się dopiero w 2010 r. Mimo wielu trudności, wynikających głównie ze złego stanu technicznego budynku elektrowni, jak również z odkrycia niezinwentaryzowanych wcześniej żelbetowych i ceglanych konstrukcji położonych pod jego powierzchnią, inwestycję udało się sfinalizować dopiero w 2014 r.
Budynek starej
elektrowni pozostał w niezmienionym kształcie, zyskał nowy dach i okna, a
ceglana elewacja została wyczyszczona. Natomiast plac znajdujący się za
obiektem został zabudowany nowym segmentem. Obie części zostały
połączone. W kompleksie znalazło się kilka sal wystawowych, czytelnia,
pracownia multimedialna, księgarnia, kawiarnia, sala kinowa (jeszcze
nieurządzona) i zaplecze administracyjno- biurowe. Na szczególną uwagę
zasługuje stary piec, zaadaptowany do celów ekspozycyjnych, w którym, na
trzech poziomach, urządzono galerię małych form.
Poza wystawą,
podczas czwartkowego spotkania, odbędzie się koncert Ryszarda
Ługowskiego na gongach tybetańskich, oraz uruchomienie stałej, świetlnej
instalacji Thorstena Goldberga „Cumulus Radomski”. Uroczystość otwarcia
podzielona została na dwie części: o godz. 15 – wstęp z zaproszeniami, o
17.30 – wstęp wolny.
(kat, bdb)