Reklama

Pożegnanie z neoplanem. Ostatni autobus tej marki wycofany z ulic Radomia

19 marca 2021

To przełomowa data w historii lokalnego transportu zbiorowego. Ostatni radomski autobus komunikacji miejskiej marki Neoplan należący do MPK został wycofany z eksploatacji. Marka ta była obecna w Radomiu przez niemal 24 lata!

 

 

MZDiK w specyficzny sposób żegna pierwsze niskopodłogowe pojazdy użytkowane na dużą skalę w mieście, przytaczając publikacje, jakie ukazywały się na ich temat w radomskiej prasie.

"Nowoczesny autobus firmy Neoplan testowany jest na radomskich ulicach" - tak informowało Słowo Ludu w lipcu 1996 roku. Dalej czytelnicy mogli przeczytać, że "siedzenia - w porównaniu z tymi w ikarusach - są o wiele wygodniejsze i bardziej estetyczne". O sprzedaż swoich pojazdów dla MPK Radom zabiegały wówczas oprócz Neoplana także MAN, DAB i Scania. Autobusy tych marek były sukcesywnie testowane w mieście.

Wygrał Neoplan

W roku 1997 został ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów dla Radomia. Ostatecznie przystąpiło do niego aż sześciu producentów taboru: Jelcz, Neoplan, Volvo, MAN, Scania i Ikarus. Jak donosiły lokalne media, do drugiego etapu postępowania zakwalifikowały się tylko cztery pierwsze firmy. Przetarg wygrał Neoplan. Ustalono, że będzie to kontrakt na dostawę aż 80 autobusów (35 sztuk miały stanowić pojazdy 15-metrowe, zaś resztę 12-metrowe). Koszt tej przełomowej transakcji, rozłożonej na sześć kolejnych lat, oszacowano wtedy na około 95 mln zł.

Pierwsze neoplany dla MPK Radom zostały wyprodukowane w 1997 roku, zaś ostatnie - w roku 1999. Zakupiono ich łącznie 43 (numery taborowe od 801 do 843). Kontrakt został zmniejszony, bowiem od roku 2000 kupowano bardziej nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino. Kiedy pierwsze neoplany zaczęły kursować po mieście, część pasażerów była z tego powodu - jak to często bywa - bardzo niezadowolona. Wszyscy porównywali je bowiem z ikarusami, więc padały zarzuty, że w nowych pojazdach nie można... wychylać głowy przez okno, że jest za mało miejsca do stania, a nawet takie, że z foteli nieznajdujących się na podwyższeniach widać przez okna dużo mniej niż z wysokiego ikarusa.

Ostatni wycofany w marcu 2021

Najdłużej posłużył radomianom neoplan N4020 z numerem taborowym 815. Został on wyprodukowany w roku 1998. Wycofano go z eksploatacji liniowej na początku marca 2021 roku. Co ciekawe, autobus przez cały ten okres jeździł z niezmienionymi, jeszcze czarnymi tablicami rejestracyjnymi: RAA 507J. Właściciel pojazdu, czyli MPK poinformował, że niesprawny autobus jest przeznaczony do sprzedaży.

MZDiK żegna jednak neoplana bez żalu. - Technika idzie jednak do przodu, więc teraz na topie są już na przykład autobusy elektryczne, wygodniejsze i bardziej nowoczesne niż wozy z końca lat 90 - podkreśla rzecznik firmy Dawid Puton. Przypomnia, że w połowie bieżącego roku do radomskiego MPK trafi dziewięć kolejnych pojazdów z tym napędem. Jesienią zacznie natomiast kursować pięć nowych przegubowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

kat, bdb

Fot. MZDiK Radom

Tags