Tunelem pod 1905 Roku

Tematem naszego spotkania będą inwestycje drogowe. Zacznijmy może od przebudowy ulic: Wapiennej i Głównej. Na ich przebudowę dostaliśmy 3 mln złotych z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Nie spodziewał się pan chyba tak dużego dofinansowania?
- Z decyzji jesteśmy zadowoleni. Oczywiście liczyliśmy na to, że oba nasze projekty dostaną dofinansowanie, aczkolwiek z tabeli jaka jest przedstawiona i środków, jakie były przynależne z tego programu MSWiA na województwo mazowieckie, uważamy ten podział jako sprawiedliwy. Jesteśmy zadowoleni, że wreszcie środki zostały podzielone sprawiedliwie względem wszystkich gmin i powiatów na Mazowszu.
Dlaczego staraliśmy się o dofinansowanie akurat tych dwóch ulic?
- Każdy z mieszkańców Radomia kojarzy te drogi. Ulica Główna jest dzisiaj w stanie dramatycznym. Podczas budowy ul. Kieleciej objazd był puszczony ul. Główną, ona wtedy została bardzo zniszczona. Tam tak naprawdę nie ma chodników, ścieżki rowerowej i miejsc postojowych, a nawierzchnia asfaltowa w większości składa się z łat. Jeżeli chodzi o ulicę Wapienną to, każdy wie, że ona jest strasznie wąska bez pobocza. Jest to bardzo ważna droga łącząca nas z gminą Zakrzew.
A co z ulica Szydłowiecką ? Czy jest szansa na zdobycie funduszy na jej remont?
- Szydłowiecka też jest bardzo ważną ulicą. Łączy całe osiedle z ulicą Kielecką, a ponadto jest tam Muzeum Wsi Radomskiej do którego bardzo często jeździmy. Na Szydłowieckiej chcemy dobudować kanalizację sanitarną. Dzisiaj jest tam 200 metrów, jeszcze potrzebujemy dobudować ok. 800, aby połączyć Pruszaków i część Wośnik w pierścieniu. Są to bardzo ważne zadania; szkoda, że się nie udało tych 3 mln dostać. Wniosek na Szydłowiecką na pewno będziemy składali w przyszłym roku. Będziemy składali dwa duże projekty na ok 6 do 12 mln złotych.
Ulica Główna, Wapienna, Szydłowiecka dopiero będą przebudowane, tymczasem rozpoczął się już długo wyczekiwany i bardzo potrzebny remont ul. Słowackiego.
- Wreszcie ul. Słowackiego będzie wyremontowana w sposób właściwy. Dojdzie jeden pas, który będzie służył nam do lewoskrętów, co spowoduje, że ruch tą ulicą będzie płynny. Na pewno będzie znacząca poprawa ruchu, a oprócz tego dojdą ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych.
Ulica, mimo prowadzonych już prac, na razie nie będzie zamykana dla ruchu?
- Przyjęliśmy takie rozwiązania gdzie nie będziemy zamykać drogi aż do marca 2010 roku. Na razie prace będą prowadzone w tych miejscach, które nie powodują utrudnień w ruchu. Zakładamy, że roboty będą zakończone w wakacje 2010 roku.
Wreszcie największa inwestycja w mieście, przebudowa ulic: 1905 Roku i Młodzianowskiej. Jak idą tam prace? Czy nie ma opóźnień?
- Wszystko idzie zgodnie z planem. Środki w budżecie zaplanowane na 2009 rok zostaną wydatkowane, czyli prace zostaną zafakturowane zgodnie z harmonogramem. Tak trudnej budowy jeszcze w naszym mieście nigdy nie było.
Co drogowcy już tam zrobili?
- Zostały rozebrane wszystkie nawierzchnie, są kładzione teraz kanały. Ulica Młodzianowska została rozebrana i nowy ślad już położony, gotowe są już obrzeża, krawężniki i podbudowa, kanały także. To jest potężny zakres prac. Teraz na 1905 Roku są wbijane ścianki szczelne pod tunel, jest to najbardziej pracochłonne. Nie są to prace bardzo spektakularne, ale bardzo ważne, bo z tymi robotami ziemnymi i z przygotowaniem pod wykop schodzi zawsze najwięcej czasu.
Kiedy będzie robiony wykop pod tunel pod ulicą 1905 Roku?
- Zakładamy, że na początku przyszłego roku zaczniemy prowadzić te prace. Wszystko zależy też od pogody, jeżeli będzie się utrzymywała taka jak teraz, to na pewno roboty będziemy chcieli przyspieszyć. Zamierzamy tę inwestycję oddać jak najszybciej, dotrzymać terminów. Dzisiaj jest w tym rejonie problem z komunikacją i olbrzymie korki, oddanie ul. 1905 Roku i Młodzianowskiej na pewno pozwoliłoby uspokoić ruch w centrum Radomia.
Jaka metodą będzie budowany ten tunel?
- Tradycyjną, czyli będzie wykopany przekrój Młodzianowskiej, postawiony tunel, a dopiero na nim będzie budowana droga ulicy 1905 roku. W tunelu będzie jeden pas, ale będą też pasy zjazdu i wjazdu z ulicy 1905 Roku, czyli ulica będzie miała dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu. Jeden będzie prowadził pod tunelem, a drugi będzie wyprowadzał ruch z ulicy Młodzianowskiej na 1905 Roku, tudzież odwrotnie - czyli ruch z 1905 Roku będzie prowadzony dodatkową drogą na ulicę Młodzianowską pod tunel. Będzie to naprawdę bardzo sprawnie rozwiązane skrzyżowanie. Nie będziemy tam na pewno stali, tylko będziemy błyskawicznie przejeżdżali. Mam nadzieję, że w kolejnych latach - 2011, 2012 uda się postawić wiadukt nad torami PKP. Jeśli przedłużymy ulicę Młodzianowską, dojdzie nam bardzo sprawna i szybka alternatywa dla mieszkańców Południe i Ustronia. Przypomnę, że Południe będzie miało dobudowaną trasę NS i obwodnicę południową, która będzie się bezpośrednio łączyła z ulicą Młodzianowską. Wreszcie mieszkańcy Południe będą mogli szybko dojechać do centrum miasta.