W 2021 roku z Radomia do Warszawy dojedziemy pociągiem w godzinę i piętnaście minut
11 kwietnia 2017
Nie ma już odwrotu. Umowa na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej Warszawa – Radom podpisana. W 2021 roku do stolicy mamy jechać w godzinę i piętnaście minut, czyli prawie o połowę krócej niż dzisiaj. Inwestycja ma kosztować około 646 mln zł.
Prace między Warką a Radomiem wykona konsorcjum w składzie: Swietelsky Rail Polska, Track Tec Construction, Swietelsky Baugesellschaft, Infrakol, Leonard Weiss GMBH & CO.KG, "INTOP Warszawa" za 429 mln zł, natomiast odcinek między Czachówkiem Południowym a Warką przebuduje za 217 mln zł konsorcjum w składzie: STRABAG, ZUE, Budimex. I to właśnie przedstawiciele tych firm oraz inwestora - PKP - Polskich Linii Kolejowych - podpisali dziś na dworcu w Radomiu umowę na realizację robót.
Celebra z politykami na dworcu
W spotkaniu, któremu nadano charakter nieomalże celebry, uczestniczył, poza parlamentarzystami Prawa i Sprawiedliwości i wicewojewoda mazowiecki Arturem Standowiczem, także minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. - Przypominam sobie nasze spotkanie tu pod dworcem w Radomiu w 2013 roku, kiedy przeciągał się remont samego dworca. Mówiliśmy wtedy także o konieczności modernizacji trasy kolejowej do warszawy, ponieważ zakończenie prac na tej linii planowano pierwotnie juz w 2012 roku - przypomniał minister. Zapewnił, że "jeśli wszystko, co zostało zaplanowane, zostanie zrealizowane, to w 2020 roku prace będą zakończone. - Dojazd pociągi4em do warszawy zajmie radomianom godzinę i piętnaście minut. To wielka szansa ożywienia tego regionu - mówi minister Adamczyk. Nie omieszkał dodać, że "teraz słowa zostały zastąpione czynami".
Szef resortu infrastruktury podkreślał również ogromne zaangażowanie polityków (miał na myśli prawdopodobnie parlamentarzystów PiS), którzy dopominali się w resorcie o przyspieszenie prac modernizacyjnych na tej trasie. - Przekonywali nas, że nie można tego odkładać na później. Politycy wypełnili swoja misję - zapewniał Andrzej Adamczyk.
Utrudnienia i komunikacja zastępcza
Modernizacja obejmie 63 km linii kolejowej, wymienionych będzie około 57 rozjazdów, zmodernizowane zostaną 3 przejazdy kolejowo-drogowe, 8 wiaduktów (w tym 2 pełniące funkcję przejść dla pieszych), 3 stacje i 10 przystanków osobowych, powstaną 3 nowe.
Zakres prac między Warką a Radomiem obejmie m.on. modernizację i budowę drugiego toru, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rozjazdów. Na odcinku między Czachówkiem Południowym a Warką wymienione zostaną tory, urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy
Podróżni muszą się liczyć z utrudnieniami, które potrwają około dwa i pół roku. - Najwięcej będzie ich właśnie na odcinku Warka - Radom i potrwają pół roku. - Około roku będzie funkcjonować komunikacja zastępcza. Najtrudniejszy okres to 2019 rok - uważa prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Zakończenie robót przewidziano na 2020 rok, a całkowite udostępnienie dla podróżnych na 2021.
Podczas konferencji na dworcu z megafonów dobiegały zapowiedzi odjazdów i przyjazdów pociągów. Niemal każdy miał opóźnienie, które "może ulec zmianie". Prezesi PKP PLK żartowali, że to najlepszy moment, by mówić o inwestycji, która juz większych opóźnień mieć nie może.
Bożena Dobrzyńska