XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski. Grand Prix za najlepszy spektakl dla aktorów Teatru Ludowego z Krakowa

16 października 2022

Zespół aktorski Teatru Ludowego w Krakowie otrzymał Grand Prix XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego za najlepszy spektakl – „Iwona, księżniczka Burgunda” – w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. To 10 tys. zł i rzeźba w kształcie „Kapelusza Gombrowicza”.

 

 

Przedstawienie z Krakowa jury uznało za najlepsze (fot. Marta Dudzińska)

 

Werdykt jury ogłosiło wczoraj późnym wieczorem na zakończenie trwającego tydzień festiwalu. W ciągu siedmiu dni publiczność obejrzała 10 spektakli, w tym dwa pozakonkursowe monodramy - jeden w wykonaniu Andrzeja Seweryna, drugi - Mikołaja Grabowski. Obaj prezentowali fragmenty "Dzienników" Mikołaja Grabowskiego.

"Cieszymy się, że Radom na czas festiwalu staje się prawdziwym domem Gombrowicza, jego teatru, jego twórczości, czytanej pod różnymi szerokościami geograficznymi i przetłumaczonej na czterdzieści języków. Z nadzieją czekamy na kolejną edycję, która przypadnie za dwa lata, w sto dwudziestą rocznicę urodzin autora „Ślubu”< - napisali jurorzy w komunikacie ogłaszającym wyniki swoich prac.

Nie tylko Grand Prix

Jury przyznało również zespołową nagrodę aktorską w wysokości 6 tys. zł dla Teatru Simul, Koniereni z Tokio z Japonii "za, za oryginalność i konsekwencję formy i nieoczywiste spotkanie Gombrowicza z japońską kulturą".

Nagroda w wysokości 6 tys. zł powędrowała także dla Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, "za próbę przerwania spirali przemocy i stworzenie alternatywnego losu tytułowej bohaterki".

Dwie równorzędne nagrody aktorskie w wysokości 5 tys. zł każda otrzymali: Beaty Schimscheiner za kreację Iwony w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie "za bunt bohaterki wobec autora i tradycji wystawiania jego dramatu" oraz Tomasz Schimscheiner za kreację Gonzala w „Trans-Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie "za podszyty ironią smutek i bezradność Gonzala".

 

Poza nagrodą pieniężną najlepszy spektakl otrzymuje także "Kapelusz Gombrowicza" (fot. Marta Dudzińska))

 

Nagroda w wysokości 5 tys. zł przypadła Michałowi Draczowi za scenografię do spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu "za stworzenie przestrzeni scenicznej budującej szczególny rodzaj napięcia między aktorami a widownią".

Wyróżnienie zespołowe w wysokości 4 tys. zł przyznano Teatrowi Culitos z Buenos Aires w Argentynie "za radość grania Gombrowicza w spektaklu „Ferdydurke”.

Wyróżnienie w wysokości 3 tys. z otrzymała Anna Pijanowska za rolę Izy w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie "akcentującej siostrzeństwo bohaterki z Iwoną i Ofelią". Takie samo wyróżnienie jury przyznało Piotrowi Kondratowi za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, "która stała się spiritus movens Gombrowiczowskiego świata".

Wyróżnienie w wysokości 3 tys. powędrowało również do Mateusza Śmigasiewicza za muzykę w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie "budującą minimalistyczny, pełen napięcia kontrapunkt wobec przedstawienia".

Nagrodę publiczności zdobył „Trans - Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

 

 

Tags