Zanim odlecą stąd samoloty. Inspektorzy transportu drogowego testowali na lotnisku nowe urządzenia
Radomskie lotnisko jeszcze nie pełni swojej zasadniczej funkcji, ale jest już wykorzystywane do innych, pożytecznych celów. Ostatnio inspektorzy transportu drogowego testowali tu urządzenia rejestrujące firm, które zgłosiły się do przetargu na zakup i dostawę systemów monitorujących wjazd pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle
fot., wideo GITD
Jak informuje biuro informacji i promocji Głównego Inspektora Transportu Drogowego, na płycie lotniska na Sadkowie wykonano kilkaset przejazdów samochodów osobowych, busów i ciężarówek, sprawdzając m.in. możliwości wykrycia naruszenia, identyfikacji pojazdu, jakości zarejestrowanego obrazu.
W przetargu ogłoszonym przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) walczą cztery firmy. Możliwości ich urządzeń sprawdzano na lotnisku w Radomiu.
Wyznaczono cztery stanowiska, przy których ustawiono sygnalizatory świetlne, a na nawierzchni naklejono oznakowanie poziome – skrzyżowanie typu T – symulujące infrastrukturę skrzyżowania.
Podczas kilkuset przejazdów pojazdów typu osobowy, bus oraz ciężarowy symulowano codzienne sytuacje drogowe. Sprawdzono m.in. czy urządzenia właściwie identyfikują wykroczenie, rodzaj pojazdu, czy skutecznie odczytują numery rejestracyjne oraz jakość zarejestrowanego przez kamery obrazu, zarówno w dzień jaki i w nocy.
Zgromadzony podczas testów materiał zostanie teraz przeanalizowany i sporządzona zostanie ocena każdego ze sprawdzonych systemów.
100 urządzeń w nowych lokalizacjach
Projekt zakłada zakup 358 urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach: 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowym.
Zakupionych zostanie 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane
w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń zostanie zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD.
Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
30 skrzyżowań w 18 miastach
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym planuje objąć kontrolami 30 kolejnych skrzyżowań w 18 miastach. Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem systemu kamer, które w chwili przekroczenia przez pojazd wirtualnej linii detekcji podczas nadawania czerwonego światła, automatycznie wykryje i zarejestruje wykroczenie.
Wykonawca, który zostanie wyłoniony w trakcie trwającej procedury przetargowej, będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania. Szacowany koszt montażu 30 systemów kontroli wjazdu pojazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle to 29,5 ml zł.
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu fotoradarowego, CANARD będzie prowadził kontrole na 50 skrzyżowaniach. Dziś stałymi kontrolami objętych jest 20.