Odcinek ekspresówki do Warszawy będzie gotowy jeszcze w tym roku
Jeszcze w tym roku ma być gotowy odcinek trasy S7 z Grójca do Tarczyna. Prace zbliżają się do końca. Drogowcy planują oddać ten fragment wcześniej niż planowano; harmonogram przewiduje ukończenie robót dopiero w połowie przyszłego.
- Na środkowym zadaniu, gdzie GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą, trwa inwentaryzacja zrealizowanych dotąd prac. Przygotowywane są również materiały do ponownego ogłoszenia przetargu na wybór nowego wykonawcy. Natomiast na odcinku zlokalizowanym najbliżej Warszawy, nowy wykonawca rozpoczął prace w lutym tego roku, a zaawansowanie robót już przekroczyło 30 proc. - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka oddziału GDDKiA w Warszawie.
Budowa podzielona na trzy odcinki
Przypomnijmy: budowa ponad 29-kilometrowej drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki: od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km; od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km; od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
- Realizowana trasa ekspresowa rozpocznie się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu - wyjaśnia rzeczniczka.
Dostępność do nowej drogi będzie możliwa poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pożegnanie z nierzetelnymi wykonawcami
- Na pierwszym odcinku, którego bieg rozpoczyna się od węzła Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy, a kończy się na węźle Lesznowola, prace idą pełną parą. Umowę podpisaliśmy w lutym 2020 r., a roboty są już zaawansowane w 32 proc. - podkreśla rzeczniczka.
Przypomnijmy: GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą, a obecnie kontynuuje je nowa firma. - Wykonawca realizuje prace ziemne związane z budową nasypów, konstrukcją drogi, przebudowuje kolizje urządzeń podziemnych, a także buduje obiekty, gdzie trwają takie prace jak m.in. zbrojenie i betonowanie podpór czy ustrojów nośnych - wymienia Tarnowska.
Na środkowym odcinku, pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ, przeprowadzana jest inwentaryzacja w terenie oraz przygotowywane są dokumenty do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. - Po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, 2 października br. GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą IDS-BUD. Planujemy, że nowe postępowanie ogłosimy jeszcze w tym roku - zapowiada Tarczyńska.
Na ostatnim odcinku, który kończy się na istniejącej ekspresowej obwodnicy Grójca, nawierzchnia na trasie głównej już została ułożona. Prowadzone są prace związane z budową zbiornika retencyjnego, grodzeniem trasy, montażem barier energochłonnych, ekranów przeciwhałasowych. Na obiektach realizowane są roboty wykończeniowe, takie jak np. wykonywanie schodów czy montaż balustrad. Zaawansowanie prac wynosi prawie 90 proc.
kat
Fot. GDDKiA Warszawa