Coraz więcej niskoemisyjnych autobusów w Radomiu. MPK planuje m.in. „elektryfikację” linii nr 7

28 kwietnia 2021

Pięć kolejnych przegubowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) wyjedzie na przełomie listopada i grudnia na ulice Radomia. Wcześniej, bo w połowie roku flotę MPK zasili dziewięć autobusów elektrycznych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji planuje też „zelektryfikować” linię nr 7.

 

Dziesięć elektrycznych autobusów jeździ już po Radomiu (fot. MZDiK Radom)

Przetarg na dostawę "gazowych" solarisów formie leasingu operacyjnego wygrało konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing. Umowa na dostawę została już podpisana.

Nowe, przegubowe autobusy o długości maksymalnie 18,75 m powinny pomieścić minimum 160 pasażerów, w tym 45 na miejscach siedzących. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, klimatyzacją oraz dodatkowymi urządzeniami grzewczymi, zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG. Autobusy będą wyposażone m.in. w cztery podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki.

Flota z "elektrykami"

Wcześniej, bo już w połowie roku, flotę MPK zasili dziewięć autobusów elektrycznych Solaris Urbino12 electric, zakupionych w ramach realizowanego przez miejską spółkę unijnego projektu. Wartość kontraktu wynosi ponad 28,4 mln zł. Ponad 19 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych.

Przypomnijmy: od lipca ubiegłego roku MPK użytkuje już pierwszych 10 elektrycznych solarisów, które otrzymało od miasta, a które zostały zakupione w ramach tzw. projektu multimodalnego, także współfinansowanego z funduszy unijnych.

W styczniu MPK złożyło wnioski o dotację ponad 25 mln zł i pożyczkę ponad 7 mln 700 tys.zł dla projektu „elektryfikacji” linii nr 7. Ma on być realizowany w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W planie MPK jest zakup 11 autobusów elektrycznych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowa dwóch stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej.

Pieniądze, o które zabiega MPK stanowią ok. 80 proc. kosztów planowanego zakupu. Radom znalazł się wśród zaledwie 33 miast, których wnioski zostały złożone w naborze, do czasu wyczerpania puli wynoszącej 1,3 mld zł. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną. Obecnie trwa etap oceny merytorycznej. Decyzja dotycząca przyznania pieniędzy powinna zapaść w drugiej połowie roku.

kat, bdb

Źródło: UM Radom

Tags