Kiedy przebudowa wiaduktu? Ceny tak skoczyły, że ma kosztować 140 mln zł!
Nowy wiadukt w ciągu ulicy Lubelskiej nad torami może kosztować nawet 140 mln zł. To skutek wysokiej inflacji. Miasto zapowiada, że będzie szukać pieniędzy w Polskim Ładzie i u marszałka województwa mazowieckiego.
O trudnej sytuacji ze sfinansowaniem tak potrzebnej inwestycji poinformował radnych podczas poniedziałkowej sesji wiceprezydent Radomia Mateusz Tyczyński. - Mamy szaleńczo galopującą inflację, rynki są zdestabilizowane. Projektant na podstawie specjalnego programu, który pokazuje aktualne ceny materiałów, a także na podstawie kontaktu z wykonawcami i aktualnej sytuacji rynkowej, tak właśnie budowę wycenił. Dla nas także jest to szok - przyznał wiceprezydent. Jak zaznaczył koszty wszystkich inwestycji rosną.
Tyczyński przypomina, że wiadukt ma być węzłem przesiadkowo-kolejowym dla obsługi lotniska. - Prowadzimy z marszałkiem dialog. W zeszłym roku przeznaczył na budowę kilka milionów złotych. Uznaliśmy wspólnie, że te pieniądze przekażemy na przebudowę ulicy Fołtyn. To było 4 mln zł - wyjaśnił Tyczyński. Zapewnił, że miasto będzie rozmawiać z urzędem marszałkowskim o dalszym wsparciu. - Nie ukrywam jednak, że przede wszystkim liczymy na Polski Ład. MZDiK razem z wydziałem inwestycji urzędu przygotowują wniosek o dofinansowanie w wysokości 65 mln zł. Wydaje się, że wiadukt to jest inwestycja absolutnie skrojona pod założenia Polskiego Ładu, bo efekty powstania będą znaczące nie tylko poprzez poprawę stanu technicznego, ale przede wszystkim poprzez obsługę portu lotniczego. Przetarg chcemy ogłosić albo po złożeniu wniosku, albo po otrzymaniu finansowania - zapowiedział wiceprezydent Tyczyński.
Przypomnijmy: miasto ma zagwarantowane na budowę wiaduktu 30 mln zł.
MZDiK dysponuje już ZRID-em (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej), a w ostatnich dniach PKP przesłało porozumienie w sprawie budowy wiaduktu. Jego treść jest teraz jest weryfikowana.
Przypomnijmy: pod wiaduktem ma zostać usytuowany przystanek kolejowy Radom Wschodni z peronem i windą oraz schodami ruchomymi prowadzącymi na górę. PKP PLK będą współfinansować tę część inwestycji. Na wiadukcie znajdą się natomiast przystanki autobusowe.
bdb