Komunikacja miejska. Kolejna gwiazdka na wyświetlaczach przystankowych
Gwiazdka = autobus wyposażony w klimatyzację. Taki, kolejny już piktogram, pojawił się przy godzinach odjazdów na tablicach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Trzeba jednak pamiętać, że to informacja o samej klimatyzacji, a nie, że została akurat włączona.
O tym, że wiosną pojawią się gwiazdki (tzw. śnieżynki) Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji informował już na początku tego roku. - Nowe symbole oznaczają pojazdy z klimatyzacją. Ma ją większość radomskich autobusów komunikacji miejskiej. Brak jej tylko w najstarszych pojazdach. Będą one jednak w kolejnych latach sukcesywnie wymieniane na nowe - zapewnia rzecznik MZDiK Dawid Puton. Chodzi o to - dodaje - aby pasażerowie, którym podczas upałów zależy na wyborze konkretnego środka lokomocji (klimatyzowanego) wiedzieli, czy właśnie taki w najbliższym czasie nadjedzie. Drogowcy liczą, że pozwoli to być może także na uniknięcie scysji pomiędzy pasażerami a kierowcami. - Zdarzały się przypadki, gdy ktoś domagał się włączenia chłodzenia w pojazdach niewyposażonych w klimatyzację, bo pomylił z nią butle CNG na dachu - tłumaczy.
Klimatyzacja jest, nie zawsze włączona
Rzecznik podkreśla jednocześnie, że gwiazdki (śnieżynki) informują o wyposażeniu autobusu w klimatyzację, a nie o tym, że jest ona akurat w danym momencie uruchomiona. - Chłodzenie włączają i wyłączają kierowcy - w zależności od tego, jaka temperatura panuje na zewnątrz - tłumaczy rzecznik.
W spornych sytuacjach można kontaktować się dyspozytorami firm przewozowych. Jeśli więc w autobusie oznaczonym w systemie gwiazdką nie będzie włączona klimatyzacja, warto najpierw poprosić kierowcę o jej uruchomienie, a gdy to nie pomoże, należy zadzwonić do odpowiedniego dyspozytora, podając numer taborowy autobusu (trzy- lub czterocyfrowy, znajdujący się z przodu i z tyłu wnętrza pojazdu). - Niektórzy opisują te przypadki w internecie, ale akurat to na pewno nie spowoduje, że kierowca przeczyta ów wpis i włączy klimatyzację - zaznacza rzecznik.
Tu kupisz bilet
MZDiK wyjaśnia: ikonka karty płatniczej to prostokąt z zaokrąglonymi rogami oraz poziomym paskiem magnetycznym. Dzięki takiemu oznaczeniu pasażerowie wiedzą obecnie, że dany autobus jest wyposażony w kasownik z możliwością zakupu biletu za pomocą karty płatniczej. W takie urządzenia są wyposażone wszystkie pojazdy elektryczne (kursują one przede wszystkim na liniach 1 i 3, lecz pojawiają się też na liniach 7, 9 czy 12) oraz najnowsze autobusy gazowe (można je spotkać wszędzie tam, gdzie jeżdżą przegubowce, czyli np. na liniach 4, 7, 9 i 17 lub innych - takie autobusy każdego dnia obsługują inną linię). Wszystkie następne pojazdy, które będą kupowane w przyszłości, będą wyposażone w kasowniki z ekranem dotykowym. Funkcję płatności kartą ma jedynie pierwszy z nich, czyli pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami. Można w ten sposób bezgotówkowo kupić bilet jednogodzinny albo dobowy. W trakcie kontroli należy przyłożyć kartę do bezpiecznego czytnika kontrolerskiego, który sprawdzi tylko token (jednorazowy kod) takiej transakcji.
Obydwa piktogramy pojawiają się w bezpłatnej aplikacji myBus, na mapie sieci komunikacji w internecie - na stronie rkm.mzdik.radom.pl, a także na tablicach przystankowych Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
W Radomiu nie będzie umieszczanego piktogramu wózka inwalidzkiego, który symbolizuje autobusy niskopodłogowe. - Taka ikonka znajduje się w niektórych miastach, ale u nas nie ma takiej potrzeby, bo wszystkie pojazdy są przystosowane do przewozów pasażerów na wózkach.
Przypomnijmy: od lutego na wyświetlaczach ukazuje się symbol karty płatniczej, oznaczający autobus z kasownikiem umożliwiającym zakup biletów właśnie przy pomocy tej karty.
kat, bdb