Wiadukt w ulicy Żeromskiego/Lubelskiej znika na naszych oczach. Nową przeprawą pojedziemy za dwa lata

25 lipca 2023

Trwa rozbiórka starego wiaduktu łączącego ulice Żeromskiego i Lubelską. Nie ma już jednego przęsła konstrukcji nad ulicą Metalową. Prace zaczęły się od strony Dzierzkowa i będą sukcesywnie postępowały w kierunku centrum miasta. W ciągu kilku tygodni ponad 40-letnia przeprawa nad torami kolejowymi zniknie z powierzchni ziemi.

 

fot. MZDiK Radom

 

Pod spodem ruch pociągów

Jak informuje MZDiK, ze względów bezpieczeństwa cały teren robót został ogrodzony płotem. Podczas prac rozbiórkowych żadne osoby postronne nie mogą bowiem przebywać na wiadukcie lub pod nim oraz w promieniu kilkunastu metrów od niego. - Gdy wykonawca rozbierze część między ulicami Metalową a Średnią, przystąpi do demontażu konstrukcji nad torami. Ten etap prac będzie najtrudniejszy, gdyż pod spodem wciąż będzie odbywał się ruch pociągów. Potem ekipy przejdą na odcinek zniszczonego wiaduktu nad ulicami Szklaną i Sienną oraz dalej - w stronę skrzyżowania z ulicą Zbrowskiego - opisuje Dawid Puton, rzecznik MZDiK.

Rzecznik przypomina, że wiadukt łączący ulicę Żeromskiego w Śródmieściu z ulicą Lubelską na Dzierzkowie otwarto w październiku 1982 roku. Liczący sobie już ponad 40 lat obiekt był ostatnio mocno wyeksploatowany. Nigdy nie przechodził on bowiem żadnej generalnej naprawy, a jedynie był poddawany bieżącej konserwacji i odświeżaniu.

Dwa równoległe wiadukty

Przyszła przeprawa ze Śródmieścia na Dzierzków będzie miała 34 m szerokości oraz około 280 m długości. Nowy wiadukt, a w zasadzie wiadukty, bowiem będą to dwa równoległe obiekty - tak jak np. na alei Wojska Polskiego bądź na ulicy Żółkiewskiego) będzie miał po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz po jednym buspasie. Na samej górze będą zlokalizowane przystanki komunikacji miejskiej, które zagwarantują podróżnym możliwość dotarcia autobusami do portu lotniczego i z powrotem albo do centrum Radomia. Po obu stronach przeprawy znajdą się także ciągi pieszo-rowerowe. Na połączeniu z ulicami Metalową i Średnią powstanie węzeł z łącznikiem obydwu tych dróg.

Wiadukt będzie zintegrowany z nowym przystankiem kolejowym (Radom Wschodni), za którego wybudowanie odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe  Z peronu na szczyt nowego obiektu będą prowadziły zarówno schody ruchome, jak też windy. Ułatwi to przemieszczanie się osobom z niepełnosprawnościami, ale także tym, którzy z pociągów będą chcieli przesiadać się z bagażami do autobusów jadących w kierunku lotniska.

Pierwszy wiadukt wcześniej?

Jak już pisaliśmy, budowa ma kosztować ponad 178,8 mln zł. Część finansowana z budżetu miasta (wiadukt) to koszt około 131 mln zł, natomiast część kolejowa to niemal 48 mln zł. Gmina pozyskała na realizację inwestycji 65 mln zł z programu Polski Ład i 30 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2025 r., choć - jak podaje MZDiK - pierwszy z dwóch wiaduktów ma być otwarty nieco wcześniej.

bdb

Tags