Fiat Punto Evo. Nowość?

7 maja 2010
Rozmowa z Justyną Lewińską, kierownikiem radomskiego salonu Romar – autoryzowanego dealera Fiata. 

 - Fiat Punto to znany model nie tylko na naszym rynku. Nie tak dawno pokazaliście nowe punto. Ale czy to tak naprawdę nowy samochód? Nazywa się Fiat Punto evo. Jak wy odbieracie to auto?

Odbieramy ten samochód jako nowy model. Aczkolwiek gabaryty pozostały te same. Są także sprawdzone jednostki napędowe oraz najnowsza nasza propozycja: jednostka Multi Air.

 - O tym silniku porozmawiamy za chwilę – to bardzo ciekawa konstrukcja, natomiast to nowe Punto jest zrobione na płycie ze „starego” Punto... Justyna lewińska

Dokładnie z Grande Punto. Ale widzimy kolosalną różnicę jeśli chodzi o samochód z zewnątrz, jest wiele elementów jaki i szczegółów, które nadają Punto Evo nową, ciekawą linię. Wewnątrz mamy bogate wyposażenie, zupełnie nową konsolę jak i kokpit przed kierowcą. Można powiedzieć, iż nawiązujemy stylistyką wnętrza do modelu z wyższej półki czyli Fiata Bravo. Ciekawostka, w tym aucie prócz kompletu innych airbagów znajdziemy poduszkę „kolanową”. Wyposażenie znacznie odbiega od klasycznego Grande Punto. Cenowo – tu dobra informacja: nie ma aż tak sporej różnicy. Klienci bardzo pozytywnie odbierają ten model.

- Aż chciało by się zapytać: czy od początku nie mógł ten samochód tak wyglądać i tak być wyposażonym?

Zawsze rozpoczynamy od modelu bazowego. Z biegiem czasu nadchodzą zmiany, udoskonalamy swe produkty. Tak czyni każda firma motoryzacyjna.

 - Jeszcze o detalach. Fiat Punto Evo wyposażono w „łącze z gigantem z Remond”.

Tak. Mamy system Blue&Me firmy Microsoft. Ciekawa technologia. Możemy na przykład podłączyć do naszego auta urządzenia zewnętrzne, choćby odtwarzacz plików Mp3), poprzez port USB.

- Możemy wręcz porozmawiać ze swoim samochodem. Co jest sympatyczną opcją podczas długich samotnych tras.

 Rzeczywiście, choć może to śmiesznie wyglądać, gdy mówimy do samochodu, a i samochód mówi również do nas. Niemniej za pomocą komend głosowych, poprzez Blue&Me możemy sterować radiem lub telefonem. W Punto Evo mamy również nawigację satelitarną nie wspominając o tak podstawowych elementach jak elektryce szyb, czy klimatyzacji. W tym samochodzie znajdziemy także system Start&Stop. Polega to na automatycznym wyłączaniu i włączaniu silnika, gdy stoimy na przykład w korku lub czekamy na zmianę świateł na zielone. Dzięki temu oszczędzamy paliwo. Kierowca spędza w tym aucie miłe chwile, choćby za sprawą materiałów wykończeniowych. Dodając do tego najnowsze rozwiązania Fiata, które znajdziemy pod przednią maską możemy powiedzieć, że tym samochodem z przyjemnością pokonujemy każdy dystans.

- To najnowsze rozwiązanie pod przednią maską, to nowy silnik w technologii Muli Air. Swego czasu Fiat wymyślił Common Rail. Obecnie trudno znaleźć firmę, która nie używała by tego rozwiązania w silnikach diesla. A czym jest Multi Air? Wersja pięciodrzwiowa

W skrócie: dostajemy więcej mocy przy niższym spalaniu. Technologia w chwili obecnej dotyczy jednostek benzynowych. W szczególności dotyczy to możliwości sterowania najwłaściwszym momentem otwarcia i zamknięcia zaworów, przynosząc wiele korzyści. Na przykład, w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o identycznej pojemności, MultiAir gwarantuje wzrost mocy (do 10%) i momentu obrotowego (aż do 15%), wraz ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa (do 10%) oraz emisji CO2 (do 10%), cząstek stałych (do 40%) i tlenków azotu (do 60%). Mamy kilka najnowszych jednostek o różnej mocy zastosowanych w Fiacie Punto Evo. Te silniki systematycznie zastąpią znane dotąd motory i trafią do modeli z całej rodziny koncernu Fiat. Z czasem, jak już wspomniałam technologia Multi Air znajdzie zastosowanie w silnikach diesla, które obecnie  -

- A ile takie cacuszko kosztuje?

Nie odbiegamy wyraźnie ceną od Grande Punto. Gdy jednak przeanalizujemy wyposażenie Punto Evo, szybko dochodzimy do wniosku, że cena jest bardzo atrakcyjna. Podstawowa wersja Punto Evo kosztuje 42.990 zł. Ale mamy ciekawe rabaty (obecnie to nawet 5 tys. zł), a ponadto ciekawe programy finansowe adresowane do grup zawodowych lub firm.

- A na koniec… zastanawiam się dlaczego Fiat zdecydował się na nazwę: Evo? Przecież taka nazwa od lat towarzyszyła pewnej japońskiej firmie. Zastanawiam się jak ortodoksi japońskiej motoryzacji reagują na Fiata Punto Evo?

Ja, a także nasi klienci odbieramy ten samochód jako "ewolucję". Przedstawiliśmy nasz nowy model i cieszy nas zainteresowanie tym nowoczesnym ciekawym samochodem.

Rozmawiał: Bartek Olszewski, RAA

Więcej informacji (dane techniczne, specyfikacje, ceny): www.romar.fiat.pl/   lub na: www.fiat.pl/