Jaki i gdzie powinien być dworzec autobusowy w Radomiu? „Na miarę wielkości i roli” miasta
Czy w Radomiu potrzebny jest dworzec autobusowy? Jaki? Gdzie powinien się znajdować? – dyskusja wokół problemu i planów opracowania koncepcji przez zespół powołany przez prezydenta Radosława Witkowskiego trwa. Teraz głos w niej zabiera stowarzyszenie Radomskie Inwestycje.
Prezes stowarzyszenia Radomir Jasiński wystosował do prezydenta Radomia list, który publikujemy w całości.
Przenieść bliżej dworca PKP
1. Popieramy ideę przeniesienia dworca autobusowego z terenu dawnego dworca PKS na działkę, na której obecnie znajduje się stacja paliw przy placu Dworcowym.
2. Takie umiejscowienie zapewnia optymalną integrację różnych środków transportu publicznego: autobusów komunikacji miejskiej, autobusów podmiejskich, regionalnych, krajowych oraz kolej. Warto podkreślić, że zapewni również najkrótszą drogę dojścia pieszym i umożliwi przesiadki praktycznie drzwi w drzwi.
3. W celu zoptymalizowania korzyści z przeniesienia dworca autobusowego dla miasta należy również przebudować otoczenie placu Dworcowego.
Jak przebudować?
Przebudowa powinna uwzględniać:
- przeniesienie obu przystanków Dw. Główny PKP/Poniatowskiego oraz przystanku Dw. Główny PKP/Poczta na plac Dworcowy;
- przeniesienie przystanku autobusowego Dw. Główny PKP/Traugutta 02 na nowy dworzec autobusowy przy placu Dworcowym;
- działania zachęcające innych przewoźników podmiejskich zatrzymujących się obecnie między innymi na stacji paliw, czy na parkingu przy sklepie Biedronka, do przeniesienia się na nowy dworzec;
- budowę skrzyżowania bezkolizyjnego Traugutta/Dowkontta/Poniatowskiego.
Zgodnie z koncepcją Miejskiej Pracowni Urbanistycznej ciąg Dowkontta - Poniatowskiego powinien przebiegać pod ziemią. Środki na tą inwestycję można zapewnić rezygnując z planowanej przebudowy skrzyżowania przy pl. Ołdakowskiego, która niewiele zmieni w układzie komunikacyjnym oraz jak zapewniają władze miasta nie uchronią przed zalewaniem tunelu w al. Grzecznarowskiego oraz osiedla Planty;
- przebudowa ul. Traugutta pod kątem wykorzystania wyłącznie dla pieszych i komunikacji publicznej, co jest zgodne z planami Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.
Takie działania planistyczne stworzą atrakcyjną przestrzeń między dworcem kolejowym a ul. Żeromskiego.
Na miarę wielkości i roli
Wartością dodaną inwestycji będzie likwidacja stacji paliw w miejscu, gdzie według zasad urbanistyki powinna być reprezentacyjna zabudowa miejska. Nowy dworzec autobusowy powinien nawiązywać do charakteru miejsca, tj. budynku zabytkowego dworca kolejowego oraz odznaczać się wysokimi walorami estetycznymi pełniąc rolę wizytówki miasta.
Radom musi planować inwestycje publiczne na miarę swojej wielkości i roli, jaką powinien pełnić w regionie. Dobry przykładem są miasta podobnej wielkości, jak Bielsko-Biała, która planuje budowę dużego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym za 250 mln zł oraz Kielce, które wykupiły dawny dworzec PKS od prywatnej firmy i przebudowały go na najwyższym światowym poziomie pod względem estetyki i funkcjonalności".
Śródtytuły pochodzą od redakcji