Kontrole ITD. Tarcza hamulcowa mogła rozpaść się i zablokować koło podczas jazdy
Nadmiernie zużyta i pęknięta tarcza oraz niesprawny system ABS – to usterki wykryte w układzie hamulcowym naczepy. W podpiętym do niej ciągniku siodłowym stwierdzono zaś nieszczelność układu pneumatycznego. Zestaw wykluczyli z dalszej jazdy funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
Jak informuje mazowiecka ITD, przedwczoraj na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Grójca patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorstwa przewożono zbiorniki z Warszawy do Białobrzegów.
Podczas kontroli stanu technicznego inspektorzy ITD zwrócili uwagę na stan tarczy hamulcowej przy lewym kole, na trzeciej osi naczepy. Była ona nadmiernie zużyta i pęknięta. Tarcza hamulcowa mogła rozpaść się i zablokować koło podczas jazdy. Usterkę zakwalifikowano jako zagrażającą bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Z kolei w samochodzie ciężarowym wykryto nieszczelność układu pneumatycznego, który odpowiada m.in. za hamowanie pojazdu.
Naruszenie obowiązujących przepisów wykazała też kontrola tachografu cyfrowego. Dane z urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy i przebytą drogę ciężarówki nie zostały pobrane w wymaganym terminie przez przedsiębiorcę. Termin kolejnego odczytu zapisów z tachografu był przekroczony o 48 dni.
Funkcjonariusze ITD zatrzymali dowody rejestracyjne ciągnika siodłowego i naczepy. Ukarali kierowcę mandatem i zakazali dalszej jazdy naczepy do momentu usunięcia usterki niebezpiecznej. Oznaczało to zatem konieczność wymiany tarczy hamulcowej na miejscu kontroli.
Wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w firmie zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Teraz przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 2 tys.500 zł. Zarządzający transportem może spodziewać się 500 zł sankcji.
kat