Reklama

Lotnisko w Radomiu. Na pasie startowym przyspieszenie, początek budowy terminala (ZDJĘCIA, WIDEO)

30 kwietnia 2020

Na radomskim lotnisku, mimo szalejącego koronawirusa, trwają prace budowlane przy przedłużaniu pasa startowego i przygotowania do realizacji terminala. Jak zapewnia inwestor, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, a przy drodze startowej wykonawca nawet przyspieszył.

    Przedsiębiorstwo Państwowe Port Lotnicze poinformowało, że firma Mirbud rozpoczęła budowę terminala. Urządzono zaplecze budowy, rozpoczęto prace ziemne. Do końca roku zaplanowano zakończenie prac projektowych, konstrukcyjnych oraz przykrycie terminala dachem. W przyszłym roku rozpoczną się prace instalacyjne i wykończeniowe. Porty Lotnicze przypominają, że w Radomiu powstanie najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Terminal jest zaprojektowany w standardzie czarterowym, przyjaznym dla pasażerów. Ważny jest dostęp do dużego obszaru handlowego. Oznacza to również, że podróżni będą mieli więcej przestrzeni w miejscach odpraw i w samym terminalu. Wynika to m.in. ze specyfiki tego typu podróżnych, którzy mają więcej bagażu. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować do obsługi nawet ponad 9 mln pasażerów rocznie. Na pasie znaczne wyprzedzenie Max Bögl, który modernizuje pas startowy, realizuje inwestycję ze znacznym wyprzedzeniem harmonogramu robót. W Radomiu jest już specjalistyczna, ogromna maszyna do układania ostatniej warstwy betonu nawierzchniowego klasy C35/45. Urządzenie jest obecnie przebudowywane na potrzeby układania finalnej nawierzchni pasa na lotnisku o grubości 38 cm i szerokości 45m. Maszyna rozpocznie pracę wcześniej niż zakładano, co dodatkowo wpłynie na kolejne wyprzedzenie harmonogramu prac. Jak informuje PPL, budowa podbudowy pasa startowego jest w finalnym etapie, tu prace wyprzedzają harmonogram o 21 dni. Podbudowa pasa startowego wykonana jest w technologii betonu wałowanego, mieszanki mineralno-asfaltowej. Układ dróg kołowania i postoju będzie inną konstrukcją technologiczną wykonaną z betonu. Warto zwrócić uwagę na parametry wytrzymałościowe budowanego pasa w Radomiu. Ma on 2 500 m długości, co pozwoli na przyjmowanie największych statków powietrznych używanych w transporcie pasażerskim, jak Boeing 737 czy Airbus A320. Sam pas ma parametry wytrzymałościowe wyższe niż ten, który jest na lotnisku Okęcie. "To element strategii PPL, której celem jest zbudowanie lotniska o wysokich parametrach, którego użyteczność będzie bardzo wysoka, a jakość wykonanych prac znacząco wydłuży czas eksploatacji pasa bez potrzeby remontu" - zapewnia inwestor. Całość inwestycji wraz z terminalem jest tak zaprojektowana, aby poszczególne elementy można było rozbudować w przyszłości z zachowaniem ciągłości lotów. Kiedy odbudowa rynku lotniczego? EUROCONTROL (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej), jak również narodowe agencje zajmujące się kontrolą ruchu lotniczego, a także niezależni eksperci są zgodni, że odbudowa cywilnego lotnictwa pasażerskiego w Europie w związku z pandemią koronawirusa, potrwa nawet kilkanaście miesięcy, gdyż jeszcze pod koniec tego roku notowany będzie znaczny spadek ruchu w stosunku do 2019 roku. Dopiero pod koniec 2021 roku liczba pasażerów powinna zacząć wracać do stanu z ub. roku. Taki scenariusz dotyczy także Polski. Uruchomienie lotniska w Radomiu planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku. bdb, kat Zdjęcia z drona, fot. PPL  
Tags