Mozna jechać 120/h. Ostatni odcinek „siódemki” z Warszawy do Radomia ze statusem drogi ekspresowej

25 marca 2024

Ostatni odcinek „siódemki” od Warszawy w kierunku Radomia ma wreszcie pozwolenie na użytkowanie. Formalnie dopiero zatem teraz odcinek Lesznowola – Tarczyn Północ zyskał status drogi ekspresowej. Kierowcy samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 t mogą tu jechać z prędkością do 120 km/h.

 

fot. GDDKiA Warszawa

 

- Do końca marca wykonawca powinien zakończyć prace na terenach Miejsc Obsługi Podróżnych Mieszkowo, zlokalizowanych po obu stronach S7, pomiędzy węzłami Antoninów i Złotokłos. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie udostępnimy je podróżnym. Do dyspozycji będą miejsca parkingowe, wypoczynkowe oraz sanitariaty. Wyłoniony w przetargu dzierżawca MOP-ów rozbuduje je o funkcję komercyjną: stacje paliw i część gastronomiczną - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDKiA w Warszawie.

Byłą przejezdna

GDDKiA przypomina, że przed ubiegłorocznym weekendem majowym udostępniono kierowcom ciąg główny S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn na zasadzie przejezdności, w pełnym przekroju dwóch pasów ruchu na odcinku ponad 17-kilometrów trasy. - Połączyliśmy funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca i tym samym zmieniliśmy układ komunikacyjny na południe od stolicy Polski. Rozdzieliliśmy wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8, który dotychczas kumulował się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Jankami - wyjaśnia rzeczniczka.

Trasa wylotowa w kierunku Krakowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko, a dwujezdniową drogą dojedziemy do położnego blisko 240 km dalej węzła Miechów w województwie małopolskim.
 
Zerwany kontrakt

Pierwszą umowę na realizację odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ w trybie Projektuj i buduj podpisano w sierpniu 2017 r. Jednak poprzedni wykonawca nie wywiązywał się z zapisów kontraktu i w  III kwartale 2020 r. umowa z nim została rozwiązana i ogłoszonoć przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 r. GDDKIA podpisała umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor. Jej wartość to ponad 510 mln zł.

Budowa za pieniądze z UE

Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa – Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wynosi około 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.

kat, bdb

Tags