Radomskie MPK wymienia tabor. Na ulice wyjadą autobusy zasilane olejem napędowym
Pięć fabrycznie nowych 18-metrowych autobusów marki MAN zasilanych olejem napędowym jeszcze przed końcem roku zasili flotę radomskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Zastąpią najstarsze przegubowce wyprodukowane w 2006 roku.
MPK rozstrzygnął przetarg na 10-letni leasing operacyjny przegubowców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: PKO Leasing oraz MAN Truck & Bus Polska z ceną 11 mln 517 tys. 966 zł. Wśród kryteriów oceny znalazły się również marża i wymagania techniczne. Zgodnie z warunkami postępowania wykonawca zobowiązany jest dostarczyć autobusy do 30 grudnia.
Każdy z przegubowych MAN-ów pomieści minimum 145 pasażerów, w tym 35-40 na miejscach siedzących. Dodatkowo posiadać będzie dwa stanowiska na wózek inwalidzki lub dziecięcy.
- Autobusy będą klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto każdy pojazd wyposażony będzie w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, pięć podwójnych portów USB, umożliwiających pasażerom ładowanie baterii urządzeń mobilnych oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego. Silniki autobusów spełniać będą rygorystyczną normę emisji spalin EURO-6 - wymienia Piotr Szprendałowicz, zastępca dyrektora MPK w Radomiu. Jak wyjaśnia, decyzja MPK o zamówieniu autobusów zasilanych olejem napędowym spowodowana jest niestabilną sytuacją na rynku paliw, wymuszającą dywersyfikację posiadanego taboru pod względem źródeł zasilania. Obecnie największy radomski przewoźnik posiada 19 autobusów elektrycznych, 42 zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) oraz 71 diesli.
W 2023 roku na ulice Radomia wyjedzie kolejnych sześć autobusów elektrycznych (18-metrowych) zakupionych przez MPK od firmy Solaris w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (Faza I), organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na ten cel gminna spółka pozyskała z NFOŚiGW 12 mln 622 tys. 500 zł dotacji oraz 7 mln 177 tys.500 zł preferencyjnej pożyczki.
kat, bdb