Wiadukt w ul. Żeromskiego. Wysoki na 10 m, na szczycie przystanki autobusowe, na dole kolejowy

28 czerwca 2022

Jak będzie wyglądał nowy wiadukt w ul. Żeromskiego? Miasto ogłosiło tydzień temu przetarg na jego wykonanie. Procedura wyłaniania wykonawcy może potrwać nawet do końca roku, dlatego gotowego obiektu możemy się spodziewać dopiero w końcu 2024 r. Teraz pozostaje nam projekt i wyobraźnia.

 

 

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji wielokrotnie informował, że wiadukt będzie dwa razy szerszy niż obecnie. Ma mieć po dwa pasy w jednym kierunku, buspasy po obu stronach (z przystankami na szczycie wiaduktu) i ciągi pieszo-rowerowe. Powstanie jeden pas wjazdowy na wiadukt od ul. Żeromskiego. Z ul. Kaszubskiej zaprojektowano skręt tylko w prawo.

Od strony ul. Żeromskiego pojazdy, w tym autobusy, będą wjeżdżały jednym pasem, a następnie autobusy będą zjeżdżały na buspas, by na końcu wiaduktu zjeżdżać na prawe pasy. Przy zjeździe z wiaduktu, w kierunku centrum miasta nic się nie zmieni. Mają być trzy pasy ruchu: prawy do jazdy w prawo i prosto, środkowy do jazdy prosto i pas do skrętu w lewo - do trasy N-S. Dokładnie taki sam wjazd na wiadukt jak obecnie będzie od strony trasy NS. Z wiaduktu będą dwa pasy ruchu w stronę lotniska.

Pod wiaduktem znajdzie się przystanek kolejowy Radom Wschód z peronem wyspowym i schodami ruchomymi oraz windą. Schody w ramach porozumienia z PKP PLK zostaną wybudowane przez miasto, do kolei należy realizacja przystanku. Będą mogły się tu zatrzymywać pociągi regionalne i dalekobieżne.

Pokraczne rozwiązania?

Wizualizacje i projekty techniczne nowego obiektu opublikowało na swoim profilu na Facebooku Bractwo Rowerowe. Jednak nie wszystkie rozwiązania cyklistom odpowiadają. "Cieszymy się, że uwzględniono nasze uwagi zarówno co do funkcjonalności wiat przystankowych jak i poszerzeń w miejscach akumulacji pieszych. Smuci słabe odniesienie się projektanta i Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu do wjazdu na kontraruchu na ul. Metalowej, generalnie słaba geometria toru jazdy rowerem oraz teleport dla jadących od strony lotniska na skrzyżowaniu z ul. Zbrowskiego. Halo! 20-lecie XXI w. to już nie czas na takie pokraczne rozwiązania i zmuszanie do jazdy po krawężnikach, czy przejściu dla pieszych. Sam obiekt będzie zdecydowanie wyższy, bo będzie miał ponad 10 m wysokości, a to oznacza, że będzie trudniej na niego wjechać. Z racji budowy pod nim przystanku Radom Wschodni (dziękujemy Kocham Radom) powstanie też poczekalnia (?) dla przesiadających się na autobusy w kierunku Lotnisko Warszawa-Radom" - czytamy we pisie Bractwa.

bdb

 

Tags