Budowa wiaduktu w ul. Żeromskiego. Części konstrukcji zabetonowane, po południowej stronie jest płyta nad torami
Przewidywany termin – wiosna przyszłego roku – oddania do użytku wiaduktu w ul. Żeromskiego nie jest zagrożony. Roboty przy budowie idą w dobrym tempie. Obie części konstrukcji są zabetonowane, a po południowej stronie jest już najważniejszy element, czyli płyta bezpośrednio nad torami. Trwa budowa murów oporowych, ustawiane są krawężniki, powstaje też peron PKP.
Na odcinku pomiędzy zachodnim przyczółkiem (w pobliżu bloku przy ulicy Żeromskiego 115/117) a ulicą Szklaną, czyli częścią powstającej trasy N-S, płyty dwóch równoległych wiaduktów są już zabetonowane. Tak samo jest po stronie ulicy Lubelskiej, czyli na odcinku pomiędzy ulicami Średnią a Metalową. - Pomiędzy tymi dwoma fragmentami maszyny i pracownicy budowy mogą po południowej stronie poruszać się już po gotowej płycie nad torami kolejowymi. Wkrótce będzie także budowana podobna konstrukcja po stronie północnej. Jej betonowe podpory są już praktycznie gotowe - opisuje Dawid Puton, rzecznik MZDiK w Radomiu.
Jak wyjaśnia, na południowym wiadukcie jest już ułożona tzw. izolacja kap chodnikowych, a pracownicy zaczynają ustawiać krawężniki wyznaczające jezdnię. - Montują ponadto stalowe kotwy, zaś do instalacji są przygotowane pomarańczowe deski gzymsowe i dylatacje, czyli elementy łączące poszczególne części obiektu - dodaje rzecznik.
Szalunki, mur oporowy i peron PKP
Wiadukt północny powstał później, więc na nim podobne roboty rozpoczną się niebawem. Dużo dzieje się również pod obiektem, gdzie demontowane są szalunki. W pobliżu przyczółków trwają prace przy budowie fundamentów muru oporowego (od strony Zbrowskiego) oraz samego muru (naprzeciw Średniej). Równocześnie ekipy budowlane wciąż zajmują się instalacjami podziemnymi.
Zaawansowane prace trwają także w kolejowej części tej wielkiej inwestycji, czyli przy budowie peronu przystanku PKP Radom Wschodni. - Dobrze widać jego zarys, bo od strony ulic Olszewskiego i Szklanej stoją już betonowe "elki", czyli pionowe prefabrykowane ścianki peronowe. Przyszły peron docelowo zostanie połączony schodami i windami z wierzchołkiem przeprawy, na którym powstaną przystanki autobusowe w obydwu kierunkach. Umożliwi to pasażerom dogodne przesiadki z pociągów do autobusów miejskich i odwrotnie - przypomina Dawid Puton.
Będzie to znaczne ułatwienie nie tylko dla osób, które będą korzystały z Lotniska Warszawa-Radom, ale przede wszystkim dla mieszkańców Radomia. Całe wschodnie Śródmieście i część osiedla Nad Potokiem będą w zasięgu tego przystanku.
Realizacja inwestycji pochłonie ponad 178,8 mln zł. Część finansowana z budżetu miasta (wiadukt) to koszt około 131 mln zł, a część kolejowa (peron przystanku Radom Wschodni) to niemal 48 mln. Zakończenie tej inwestycji ma nastąpić wiosną 2025 roku. Wykonawcą zadania jest firma Trakcja z Warszawy.
kat, bdb
Źródło: MZDiK Radom