Część wiaduktu w ulicy Żeromskiego to już historia. Teraz pora na rozbiórkę kolejnego odcinka

14 września 2023

Po części wiaduktu od ulicy Lubelskiej oraz nad torami kolejowymi pozostał tylko gruz. Na rozbiórkę czeka już tylko fragment od ulicy Żeromskiego. – Najtrudniejsze roboty przy tej części inwestycji wykonawca ma już za sobą. Wciąż jednak prowadzone są w okolicy prace ziemne, m.in. przy sieciach kanalizacyjnych – informuje MZDiK.

 

Fot. MZDiK Radom

 

Jak przypominają drogowcy, rozbiórka wiaduktu liczącego ponad 40 lat łączącego Śródmieście z Dzierzkowem rozpoczęła się w lipcu. - Wykonawca rozpoczął wyburzanie obiektu od części nad ulicą Metalową. To był dość łatwy etap w porównaniu z kolejnym, czyli zdejmowaniem przęseł nad torami kolejowymi. Te prace trzeba było prowadzić głównie w nocy, gdy ruch pociągów jest znacznie mniejszy niż w dzień. Tutaj nie było mowy o odkuwaniu kawałków betonu i zrzucaniu ich na torowisko. Każdą betonową belkę trzeba było po kolei odcinać piłą diamentową, a później przenosić na bok przy pomocy ogromnego dźwigu. Dopiero tam mogło nastąpić kruszenie betonowych elementów - opisuje rzecznik MZDiK w Radomiu Dawid Puton.

Ten etap prac zakończył się. Teraz rozpocznie się rozbiórka śródmiejskiej części obiektu. - Prace będą prowadzone w ciągu dnia, ale ze względu na bliskie sąsiedztwo bloków ich lokatorzy mogą być narażeni czasowo na utrudnienia związane z hałasem. Z góry za nie przepraszamy i prosimy równocześnie o wyrozumiałość - apeluje rzecznik. Zapewnia, że jesienią po starym wiadukcie nie będzie już praktycznie śladu, a wykonawca przystąpi do prac przy budowie dwóch nowych, równoległych obiektów.

Będą one szerokie (łącznie) na 34 m i długie na około 280 m. Pod przeprawami wybudowany zostanie nowy przystanek kolejowy Radom Wschodni. Usprawni on dotarcie pociągami do Śródmieścia i umożliwi przesiadkę do autobusów pasażerów zmierzających na lotnisko.

Inwestycja kosztować będzie ponad 178,8 mln zł. Część finansowana z budżetu miasta (wiadukt) to koszt około 131 mln zł; gmina dostała na budowę dofinansowanie 65 mln zł z programu Polski Ład i 30 mln z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Natomiast na część kolejową  - peron przystanku Radom Wschodni - PKP PLK wydadzą niemal 48 mln zł. Wykonawcą obu zadań tego bardzo istotnego dla naszego miasta zadania jest wybrana w przetargu firma Trakcja z Warszawy.

Zakończenie inwestycji zaplanowano na lato 2025 r., choć pierwszy z dwóch wiaduktów ma być otwarty nieco wcześniej.

kat, bdb

Tags