Oba wiadukty w ulicy Żeromskiego już zabetonowane. Prace przy obiekcie nad torami postępują

17 listopada 2024

Prace przy budowie wiaduktów nad torami u zbiegu ulic Żeromskiego i Lubelskiej – mimo jesiennego ochłodzenia – nie zwalniają tempa. Równocześnie powstaje przystanek kolejowy Radom Wschodni, z którego na nowe obiekty będzie można dostać się schodami tradycyjnymi, ruchomymi lub windami. Prowadzone są ponadto roboty drogowe.

 

fot. MZDiK Radom

 

Jak informuje MZDiK, dwa równoległe wiadukty są już zabetonowane. - Na południowym od strony ronda Zapały, który zaczął powstawać nieco wcześniej niż północny, są już tzw. dylatacje, czyli specjalistyczne złącza, które umożliwiają naturalne rozszerzanie się i kurczenie betonowych konstrukcji bez pękania. Z obu stron wiaduktu powstały poza tym mury oporowe, a na samym obiekcie prowadzone jest betonowanie kap chodnikowych, czyli tych części, po których będą poruszali się piesi i rowerzyści - wymienia rzecznik radomskich drogowców Dawid Puton.

Mniej hałasu

Przygotowane są też kotwy pod ekrany dźwiękochłonne. - Dzięki takim ekranom lokatorzy pobliskich bloków nie będą narażeni na nadmierny hałas powodowany przez przejeżdżające pojazdy. Trwa jednocześnie montaż pomarańczowych belek gzymsowych i wiele innych specjalistycznych robót. Podobne prace są sukcesywnie prowadzone także na wiadukcie północnym od strony ulicy Siennej, którego budowa ruszyła później - dodaje rzecznik.

"Elki" na peronie

Na budowie przystanku kolejowego stoją już betonowe elementy peronu, tzw. "elki" od strony ulicy Szklanej. Odtworzony został tor, po którym poruszają się już pociągi. W tym czasie powstaje druga krawędź peronu. - Widać w tym miejscu już masywne betonowe konstrukcje, zwane galeriami. To w nich będą docelowo schody: ruchome oraz tradycyjne. Powstają poza tym szyby windowe. To wszystko ma umożliwić przemieszczanie się pasażerów między peronem a wiaduktami, na których będą zlokalizowane przystanki autobusowe komunikacji miejskiej (w obie strony) - opisuje Dawid Puton.

Wokoło wiaduktu też się dużo dzieje. W pobliżu skrzyżowania z ulicą Zbrowskiego powstaje kanalizacja deszczowa, a na ulicy Metalowej w rejonie myjni trwa układanie warstwy podbudowy z MMA, czyli mieszanki mineralno-asfaltowej.

Inwestycja będzie kosztować ponad 178,8 mln zł. Część finansowana z budżetu miasta (wiadukt) to koszt około 131 mln zł, a część kolejowa (peron przystanku Radom Wschodni) to niemal 48 mln zł. Zakończenie budowy ma nastąpić wiosną 2025 r.. Wykonawcą zadania jest firma Trakcja z Warszawy.

kat, bdb

Zdjęcia: MZDiK Radom

 

 

Tags