Reklama
Reklama

Pod nowym wiaduktem w ul. Żeromskiego powstanie peron wyspowy. Będzie tu kolejowy przystanek Radom Wschodni

28 listopada 2023

Wiaduktu w ul. Żeromskiego/Lubelska już nie ma. Zniknęła także ostatnia podpora, która mieściła się między torami 1 i 2 linii kolejowej Warszawa -– Radom. Teraz wykonawca przygotowuje się do budowy przystanku Radom Wschodni. Najpierw na zlecenie PKP PLK zbuduje tymczasowy przejazd niezbędny do wjazdu specjalistycznych maszyn. Prace prowadzone będą w nocy i nie będą miały wpływu na ruch pociągów.

 

Tak ma wyglądać nowy wiadukt (wizualizacja MZDiK Radom)

 

- Kolejno planowane jest wybudowanie podpór w międzytorzu, na których oparta będzie przyszła konstrukcja nowego wiaduktu. Prace przygotowawcze przy budowie peronu rozpoczną się na początku 2024 r. - informuje Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK. Jak zapewnia, jego firma i władze miasta prowadzą tutaj skoordynowane prace dotyczące budowy peronu oraz wiaduktu drogowego nad torami. Nowe obiekty pozwolą na lepsze korzystanie z kolei w mieście i wygodne połączenie z lotniskiem w Radomiu.

Peron wyspowy, schody ruchome i windy

- Na przystanku Radom Wschodni przewidziano peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy zarówno poprzez schody stałe, ruchome, jak również windy - wymienia Jakubowski.

Nowy obiekt dla wygody pasażerów będzie wyposażony w wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Poruszanie się ułatwią czytelne oznakowania, elektroniczne wyświetlacze i gabloty z rozkładem jazdy, tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery. Będzie LED-owe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Dla osób niewidomych i niedowidzących będą ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.

Planowane zakończenie budowy peronu przy wiadukcie ul. Żeromskiego w Radomiu realizowanej w ramach projektu „Poprawa Bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu" to II kwartał 2025 r.

Budowa przystanku Radom Wschodni kosztować będzie PKP PLK 39 mln zł. Z kolei miasto finansuje część drogową inwestycji (wiadukt), na co wyda około 131 mln zł. Znaczną część tej kwoty - 75 mln zł - gmina pozyskała z Funduszu Polski Ład.

Długie przygotowania

Rzecznik PKP PLK przypomina, że w ramach przygotowań do budowy przystanku Radom Wschodni, w latach 2020-2022 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały dziewięć dodatkowych rozjazdów w obrębie wiaduktu przy ul. Żeromskiego, które mają umożliwić zjazd z linii kolejowej nr 26 Łuków-Radom Główny na linię nr 8 Warszawa Zachodnia-Radom Główny oraz przeprowadziły dodatkowe prace budowlane związane z przebudową instalacji podziemnych kolidujących z terenem przyszłej budowy peronu, niebawem zrealizowane zostanie dodatkowe przyłącze energetyczne dedykowane dla potrzeb tej inwestycji.  

kat, bdb

 

Tags