Kiedy budowa wiaduktu w ul. Żeromskiego? Miasto czeka na pieniądze z Polskiego Ładu

26 kwietnia 2022

Przetarg na budowę nowego wiaduktu nad torami w ul. Żeromskiego MZDiK planuje ogłosić na początku maja. Cały jednak czas czeka na informacje, czy otrzyma dofinansowanie inwestycji z programu Polski Ład. Bez kolejnych dotacji miasto nie jest bowiem w stanie samodzielnie zmodernizować obiektu.

 

Wiadukt nie może doczekać się przebudowy

 

Przypomnijmy: gmina dostała na budowę wiaduktu 30 mln zł Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, ale taka kwota przy stale drożejących materiałach nie wystarczy, dlatego liczy na kolejne finansowe wsparcie. Cały czas nie ma jednak odpowiedzi, czy pieniądze zostaną przyznane.

Majowy termin ogłoszenia przetargu podał na poniedziałkowej sesji rady miejskiej dyrektor MZDiK Piotr Wójcik. -  Wnioski do Polskiego Ładu były składane w marcu, wysłaliśmy też pismo do kancelarii premiera. Dostaliśmy informację, że sprawa jest przesłana do rozpatrzenia przez organ, który prowadzi te wszystkie sprawy, czyli do GDDKiA. Czekamy teraz na odpowiedź. W momencie przyznania promesy, ogłaszamy przetarg - wyjaśniał dyrektor Wójcik.

Szef MZDiK nie chciał podawać, ile budowa wiaduktu będzie kosztować. - To będzie dopiero wiadome po przetargach - zaznaczył.

Jeszcze niedawno szacowano, że inwestycja pochłonie około 70 mln zła, ale ostatnio padają znacznie wyższe kwoty, sięgające nawet 140 mln zł.

Roboty przy obiekcie mają trwać 24 miesiące. Taki - odległy - termin budowy oznacza, że wiadukt nie będzie gotowy w momencie uruchomienia lotniska na Sadkowie, dla którego ma być ważnym węzłem komunikacyjnym i przesiadkowym. Port lotniczy ma zostać bowiem uruchomiony już na wiosnę 2023 r.

Jaki ma być wiadukt?

Zgodnie z projektem wiadukt będzie dwa razy szerszy niż obecnie. Ma mieć po dwa pasy w jednym kierunku, buspasy po obu stronach (z przystankami na szczycie wiaduktu) i ciągi pieszo-rowerowe. Ma być jeden pas wjazdowy na wiadukt od ul. Żeromskiego. Z ul. Kaszubskiej zaprojektowano skręt tylko w prawo.

Od strony ul. Żeromskiego pojazdy, w tym autobusy, będą wjeżdżały jednym pasem, a następnie autobusy będą zjeżdżały na buspas, by na końcu wiaduktu zjeżdżać na prawe pasy. Przy zjeździe z wiaduktu, w kierunku centrum miasta nic się nie zmieni. Mają być trzy pasy ruchu: prawy do jazdy w prawo i prosto, środkowy do jazdy prosto i pas do skrętu w lewo - do trasy N-S. Dokładnie taki sam wjazd na wiadukt jak obecnie będzie od strony trasy NS. Z wiaduktu będą dwa pasy ruchu w stronę lotniska.

Pod wiaduktem znajdzie się przystanek kolejowy Radom Wschód z peronem wyspowym i schodami ruchomymi oraz windą. Schody w ramach porozumienia z PKP PLK zostaną wybudowane przez miasto.  Na przystanku będą mogły się zatrzymywać pociągi regionalne i dalekobieżne.

bdb

 

 

Tags